torsdagen den 9:e december 2010

Om de Dolda Jobben!!

Hej vänner och kära läsare!

Idag tänkte jag skriva lite kort om det som vi i Sverige kallar för "Dolda jobb", och vad som internationellt kallas för "The Hidden Job Market".

Levinson & Perry (2009) för följande intressanta resonemang runt det här:

"The hidden job market isn´t really hidden. It is just not in plain sight. It is called the hidden job market because of the way jobs are created and filled. Most jobs are created in a company in one of 3 ways: 1) The company is growing, 2) Someone quits, leaving a vacancy, and 3) Someone is being replaced, and the employer does not wnat the employees to know about it". (Levinson & Perry. 2009:47)

Hur skall man då agera för att ta sig in på den så kallade marknaden för "Dolda jobb"?.

Levinson & Perry (2009) lyfter fram ett antal olika saker att tänka på, och de resonerar som så att:

"For most people, the Internet is a mess. It suffers from too much information and too little structure. Most people looking for a job online quickly get overwhelmed with the quantity of responses from a search enging. Headhunters use the following types of Internet searches to
find new job openings, and you can do the same thing":

- Target competitors
- Obtain referrals from associations
- Conduct Internet searches

Ett effektivt sätt att tillämpa "Target competitors" är att använda sig av verktyget www.hoovers.com

Vad man gör är att helt enkelt skriva in namnet på företaget och sedan klicka på "capsule tab". Detta ger dig inte bara en överblick över företaget, utan också över företagets mest intressanta konkurrenter.

Det finns två andra verktyg som också kan rekommenderas , nämligen www.edgar-online.com och www.herring.com

(Levinson & Perry. 2009:47-48)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar